onsdag 20 september 2017

Dagens budgetproposition

Ris, ros och egna tankar

Då fick vi idag se en av historiens största valbudgetar presenteras, och vilket parti skulle inte göra det med tanke på att Sverige går bättre än på mycket länge. Ganska svårt att sätta sig in i alla detaljer, eftersom man mest får höra de delar som media och regeringen vill att man ska höra. Men så här tänker jag om de delar jag har hört om.

Ros
Även om om världen styr vår ekonomi mer än finansministern, så tycker jag ändå att man ska vara glad varje år vi betar av den där statsskulden. Vi kan inte ge våra barn ett bättre arv och en större möjlighet att få bestämma själva hur de ska ta hand om landet i framtiden. Mer av den varan, även om det i vissa avseende kan betyda personlig förlust.

En god budget har små utgifter
Ja, så är det. Precis som att ha liten skuld, är det näst bästa att ha små och hanterbara utgifter. Därför finns det alltid en liten fara när man t ex höjer löpande kostnader som barnbidraget. När det går bra är det en fin reform, som nog alla vill ha, men om det skulle bli magra år och man måste dra tillbaka bidragen, då har man svikit många människor. Jag är därför en anhängare av att barnbidraget ska vara baserat på behov. Många tjänar idag så mycket pengar att barnbidraget bara är peanuts i deras ekonomi, medan för andra är det livsviktigt. Gör man bidraget inkomstbaserat skulle man antagligen kunna göra reformen ännu bättre för de behövande, utan att dra på sig stora kommande utgifter.

Här håller jag också med Centerpartiet när man säger att få alla i arbete kanske är den bästa besparingen vi kan göra. Ett samhälle mår bäst när människor klarar sig så mycket som möjligt själva, och kostar mindre för staten på många sätt.

Vi har råd
Det sista jag som slår mig är alla som hela tiden gnäller att vi har det så dåligt att vi inte kan hjälpa andra. I år fanns det 43 miljarder extra att fördela. Ja, det var väl det...












Inga kommentarer: