tisdag 30 maj 2017

Regeringsalternativ, suck!

Den som lever får se

Jag, och säkert många med mig, är trött på det där tjatet om vilka som regera ihop efter valet. Allt under parollen "väljarna måste få veta", eller någon annan svag anledning. Nej, vi måste inte diskutera detta hela tiden. Faktum är egentligen att det bara är en viktig fråga för de som inte har en vettig agenda för sin politik. För diskussionen tar hela tiden fokus från den viktigaste frågan: Vad vill egentligen de olika partierna göra om de får makten, och DET måste väljarna få veta.

Vad har de olika partierna för visioner? Hur ser det samhället ut som de vill bygga? och vilken värdegrund lutar de sig emot? Kort och gott: Vad får man om det partiet får egen majoritet? Det är det viktiga.

Så om ni frågar mig hur olika regeringsalternativ ska se ut efter valet 2018, så blir mitt svar: "Jag jobbar för att C ska få en egen majoritet", det är mitt mål. Skulle C av en händelse inte uppnå detta så är det upp till väljarna att visa vad de tycker. Sedan kan vi fundera på hur en vettig regering skulle kunna se ut.

För det enda vi vet är att vi egentligen inte vet, och att det finns krafter som bara vill stöka till det. Så diskutera inte regeringsfrågan. Låt de som vill ställa till de svara på sakfrågorna och värdegrundsfrågorna istället. Det vinner vi alla på...













Inga kommentarer: