måndag 10 april 2017

Den krypande nationalismen

Talande bild

Sitter och läser Stefan Lövens tal från Socialdemokraternas kongress (se här), och det gör mig lite orolig. Varför? kan man undra. På det hela taget är det ett välformulerat och mycket tydligt tal med många fina socialdemokratiska visioner, men samtidigt ser man tydligt hur nationalismen kryper sig in i rummen där solidaritet och internationalen brukade vara ledorden. Att sedan Stefan väljer att stå framför den svenska fanan gör att intrycket förstärks, för symboler säger ofta mer än ord.

Jag håller med dem som anser att detta var ett tal vilken ledare som helst på högerkanten skulle vara stolt över, för retoriken är tydlig. Jag tycker detta är lite ledsamt. Enighet är bra, men enighet över ideologiska gränser är starkare, och just nu planas dessa ideologiska motsättningar ut för varje mandatdag som går.

På sikt hoppas jag att detta kommer till sans,  att vi börjar lämna 30-talets retorik bakom oss och skapar den där fina framtiden vi egentligen vill ha. Så jag tänker avsluta det här med något väldigt opolitiskt, men ack så välformulerat:






Inga kommentarer: