onsdag 16 november 2016

Taxipolitik

Se, lyssna och samtala

Det är inte så ofta jag åker taxi, men när jag gör det gillar jag att samtala med chaufförerna. Nästan alltid är det män som invandrat från andra länder och som har varierande utbildningar och erfarenheter. Tyvärr åker man sällan tillräckligt långt för att få avsluta den diskussion man påbörjar, men man kan ändå få sig en och annan idé eller tankeställare.

I helgen åkte jag med en chaufför som tydligt var invandrad till Sverige. Vilket land vet jag inte, och inte heller varför han kommit hit. Jag förklarade att jag var centerpartist och vi diskuterade olika partier ett tag, men efter ett tag sa han:

"Kan du förklara en sak för mig: Varför tar Sverige emot så många invandrare?"

Min första tanke blev, så klart: "Varför har vi tagit emot dig? Har du funderat på det?", men valde att svara något om hur vi sett på invandringen sedan andra världskriget, eller något sådant. Men hans fråga har hängt med sedan dess.

Alltså. Om invandrare, som medvetet sökt sig till oss, funderar på varför Sverige tar emot så många invandrare, så blir man lite fundersam. Inte i övertygelsen om vi ska ha kvar asylrätten eller att vi behöver migration, utan hur vi faktiskt närmar oss frågan om migration och integration.

Säger inte detta något om hur otydlig frågan är, när inte ens de som tagit sig hit fattar varför vi ska ta emot dem?

Här finns en lärdom att göra. Men det kräver att man lyssnar, ser och samtalar med ett öppet sinne.









Inga kommentarer: