söndag 20 november 2016

Gör det själv

Om man vill ha det på sitt sätt

Många verkar välja parti efter vilket som kan göra den förändring som de vill ha. Gör inte det partiet som man önskar så hotar man med att rösta på någon annan, eller helt enkelt bara byter. Hur många gånger har man inte läst den här frasen i sociala medier: "Nu får ni inte min röst" eller "Jag röstar inte på er".

Precis som om det skulle få till den förändring man vill ha. Lite som de gamla egyptierna bad till en gud genom att hota med en annan. Kan översättas typ så här:
"Om ni inte höjer pensionerna så ska ni få smaka Thoths och Osiris vrede!".

Jag har som hobby att designa och bygga spel. Det gör jag för att jag vill göra spel som är precis som jag vill ha dem. Alltså. Vill jag ha ett spel får jag tillverka det själv. Det fungerar. Av samma anledning är jag politiker. Vill jag ha samhället på ett visst sätt måste jag vara beredd att arbeta på det själv.

Så är man missnöjd är ofta inte svaret att byta parti, eller hota med det samma, utan att faktiskt engagera sig och få jobbet gjort själv. Vill man inte det, får man kanske ödmjukt finna sig i att någon annan bestämmer medan jag gnäller...








Inga kommentarer: