söndag 24 juli 2016

Thorbjörn

Som jag minns

Så har ännu en ur det gamla gardet centerpartister gått ur tiden. Igår avled Thorbjörn Fälldin, tidigare partiledare och statsminister. Då jag var liten då han hade sin storhetstid kan jag inte minnas så mycket av hans politiska gärning. För mig var han mer den där gubben som talade långsamt och rökte pipa. Att han var emot kärnkraften var också något jag nog hade känt till.

Men för min generation kanske han mer har varit en symbol för den där äldre och jordnära politiken. Från den tiden då man läste tidningar, såg på Aktuellt och lyssnade på radio. Något som var tryggare än dagens snabba mediaklimat. På just det sättet kanske Thorbjörn kommer att bli en viktig förebild för framtidens politik. Om vi inte saktar in ibland, tänker till och håller fötterna på jorden, blir vi lätt något som saknar distans till verkligheten.

Så vila i frid Thorbjörn, och minns att inget dör förrän det glömts bort, och vi är många som kommer att minnas dig länge...
















Inga kommentarer: