fredag 8 juli 2016

Svenskhet


Nationalismen frodas i Almedalen och i Sverige. Nu är det de svenska värderingarna som ska råda, och SD vill till och med införa folkdans i förorterna, för att förenkla lite.

Jag har väldigt svårt att se och förstå vad man menar med det "svenska". Jag tror jag vet, men ju mer jag tittar på saken desto mer ser jag att vår kultur är en produkt av flera århundrade med internationellt utbyte.

Är det så att den svenska värdegrunden innefattar en öppenhet för omvärlden, ja då förstår jag och är med på tåget. Men handlar det om att sluta äta pizza eller inte lyssna på rysk körmusik, då blir det lite klurigt.

För sanningen är den att även om jag älskar att dansa, så har jag väldigt svårt för folkdans. Men det vågar man ju knappt säga i dessa tider.












Inga kommentarer: