tisdag 19 juli 2016

Presidentvalet


Vi kan diskutera frågan hur länge vi vill, och analysera i evigheter, men en sak är säker: vi svenskar kommer aldrig att förstå oss på amerikans politik. Det är ett annat sätt att tänka och helt andra värderingar. Men vi vill förstå eftersom vi tycker vi är USA nära. Detta säger jag inte för att jag på något sätt tycker att amerikans politik är bättre eller sämre än något annat system, jag vill bara visa att det inte är så enkelt som vi tror.

Vem vet hur rösträkningen egentligen går till? Vad är en superdeligat? Vem är det egentligen som röstar? Jag kan inte svara på detta lika lite som jag kan redogöra för vad som är republikansk- och demokratisk politik. Ja, förutom att vi tycker att demokraterna är mer "svenska" i sin syn är republikanerna. Tror dock inte demokraterna själva tycker det.

Med detta i bakhuvudet tror jag också att man måste ha en viss distans när amerikanerna ska välja sin nya president. Vi får bara förhålla oss till resultatet liksom, och det lär vi ju få reda på tids nog. Till dess har vi egna frågor att jobba med...








Inga kommentarer: