fredag 29 juli 2016

Nätkriget...

Man undrar

Jag, som skriver på tre bloggar, får ofta märkliga toppar med läsare. En blogg som har kring 50 läsningar om dagen kan plötsligt ha kring 200. I går hände det på två av mina bloggar, och när jag gick in och tittade på statistiken visade det sig att merparten av ökningen kom från Ryssland.

Har lite svårt att se att ryssarna är särskilt intresserade av det jag skriver så det väcker lite tankar. Kan det vara så att mina bloggar används som mellanled till att nå andra destinationer? Jag kan inte det där med hur cyberattacker fungerar.

Men en sak är säker: medan vi diskuterar hotet från terrorister glömmer vi hur sårbara vi är på nätet. För tänk: om någon skulle slå ut nätet och våra telefoner under två dagar så skulle hela vår ekonomiska infrastruktur slås ut och vi skulle vara helt lost. Detta skulle dessutom kosta mindre än att inta Gotland med flyg och militär.

Tänk på det.

Just därför är jag för att Sverige satsar på FRA och på cyberförsvar. För den dagen jag vaknar upp och finner att digital tystnad infunnit sig, då skulle jag bli orolig på riktigt...











Inga kommentarer: