måndag 4 juli 2016

Entreprenörskap

Storskalighet

Entreprenörskap är ett modernt ord idag. Så viktigt att skolan fått ett särskilt uppdrag av politiken att driva detta inom skolämnena. Lovvärt på ett sätt, då ett samhälle behöver människor som vägar ta initiativ och skapa företag. Ofta tycker folk att detta låter väldigt svårt och krångligt, för att inte säga borgerligt.

Ofta handlar det om de enkla idéerna eller lösningarna som kan bli drivande, men kanske mest ett brinnande intresse för att utveckla eller skapa eget.

Jag har den här våren och sommaren funnit en viss glädje i att odla upp en avokadoplanta.  Samtidigt har jag inte slutat att äta avokado. Så den senaste tiden har samlat avokadokärnor och idag la jag en stund på att plantera dem. På sikt kanske det blir fler plantor än jag behöver, eller orkar med, då kan jag avyttra dem till behövande.

Ja, och vem vet vad det här leder till? Antagligen inte så mycket, men det skulle kunna vara fröet till en liten verksamhet, och svårare än så behöver det inte vara.

Jag kommer nog att återkomma i ämnet i framtiden. Får se hur det går med mitt entreprenörskap då.

I kväll ska jag dra mig till Lund för att med andra centerpartister ta något kallt och se Annie på storbild. Kanske ses vi då?








Inga kommentarer: