tisdag 7 juni 2016

Kluven partipiska

"Tystad"


Mina tidigare blogginlägg (läs här och här) fick sin fortsättning igår då Mutt och Schlyter fick "sparken" från sina förtroendeposter i Miljöpartiet. Nej, det beror inte på att de röstade emot partiet i värdlandsfrågan, säger ledningen, men det är väl ingen som egentligen tror på det.

Personligen tycker jag det här är lite tråkigt. Jag har alltid respekterat Valter Mutts engagemang och jag gillar honom som debattör. För mig är han vad man borde förvänta sig av en miljöpartist. Men som jag skrev; det gamla Miljöpartiet dog på deras stämma, och i det nya finns det ingen plats för det obekväma.

Men om man funderar lite vidare så kommer man åter tillbaka till frågan varför Gustav Fridolin sitter kvar. Han har inte direkt visat ledarskap värd namnet. Visst har han röstat med partilinjen, men att kalla ett fattat beslut "skit" efter det är taget, är inte ledarskap utan egentligen direkt barnsligt. Bättre vore då att vara emot beslutet innan det är taget eller rösta emot, och sedan efter att beslut är taget stå bakom det. Så fungerar folkstyre.

Så min analys är att Mutt och Schlyter faktiskt stärkt sina kort, och Miljöpartiets ledning bleknade ännu en nyans. Ja, om det går vill säga...







Inga kommentarer: