onsdag 2 mars 2016

Graffitipolitik

Politik

Tycker det är alldeles för få ungdomar som engagerar sig politiskt. Eller rättare sagt: engagerar sig i något politiskt parti. Idag kan man ju vara väldigt engagerad från soffan hemma, men att vara delaktig i förändring och utveckling kräver något annat. Vad det här ointresset beror på kan man ju diskutera länge, men personligen tror jag att många frågor vi driver inte har någon direkt beröring på den yngre generationen. Har man inte jobb, hus och familj är många politiska frågor minst sagt ointressanta.

När jag stod på Broby marknad förra året fick jag besök av några av mina före detta elever. De var väldigt tydliga med att de inte var så intresserade av Centerpartiet, däremot fotbollslaget de följde. Jag frågade då vilka frågor de skulle vilja se i kommunen? Svaret blev väldigt tydligt: "Klotterplank och klistermärken". Väldigt långt från hemtjänst och kollektivtrafik, men ändå kanske viktiga frågor.

För jag menar: Om vi inte visar ungdomen att om man driver en fråga rätt kan man faktiskt få igenom en hel del. Även de kan göra skillnad, bara vi visar dem hur.

Just därför går jag fortfarande och funderar på hur man skulle kunna få igenom ett kommunalt klotterplank i Broby. Kanske inte den fråga man vinner nästa val på, men säkert nästa igen. Om Centerpartiet vill vara ett nära- och lyssnande parti måste man nog vara noga med att lyssna på alla, så just därför:

"Mer klotterplank och klistermärken till Östra Göinge!"







Inga kommentarer: