söndag 20 mars 2016

Cyberattack

Man är inte ensam

I går kväll utsattes många av våra stora nyhetssidor för en cyberattack. Som det såg ut senast verkar den komma från Ryssland, även om den inte behöver komma därifrån. Vad jag vet om hackare är att de ofta använder andras servrar och datorer för att kunna göra sina attacker. Har du en PC-dator är risken att du ska ha en Trojan (en litet virus som ger andra tillgångar till din dator) ganska stor. Oftast är en hacker inte intresserad av dina mail eller annat, utan vill bara ha din dator för att från många håll samtidigt kunna attackera ett större mål.

Att nätet är en domän för ett krig, och att mycket av det vi gör avlyssnas kan man på sätt och vis se även i sin blogg. När jag tittar på var man läst mina blogginlägg så märker man att efter Sverige så kommer USA, Ryssland och Ukraina i fallande ordning.

Visst är det smickrande att ha en internationell publik, men samtidigt visar det att nätet saknar landgränser. Även små obetydliga bloggar som min är intressant även om det kanske bara är en robot som läser- eller läser av den. (Om ni bloggar så prova att skriva värdeord som NATO, Putin eller ISIS och se var i världen läsningarna kommer ifrån).

Vad vill jag då ha sagt med allt det här? Jo, att det antagligen är större risk att Sverige invaderas över nätet snarare än genom flyg, flotta och armé. De som attackerar oss sitter antagligen på andra sidan jorden, eller använder världen för att komma åt oss. Just av den anledningen är jag för ett starkt IT-försvar.

För det fria ordet är värt så mycket mer än vi tror, och vi kommer nog inte att fatta det förrän den dagen vi förlorar det...






Inga kommentarer: