tisdag 2 februari 2016

Den där räven

Halv göing

I torsdags lämnade utskottet jag suttit med i sin första rapport till kommunfullmäktige (KF). Arbetsnamnet har varit "Från nyinflyttad till stolt göing", och jag som själv är relativt nyinflyttad har tyckt det varit spännande att delta i arbetet.

Debatten i KF handlade mycket om att rapporten fokuserat för mycket på invandrare och för lite på andra grupper. Man lyfte också att arbetet med värdegrundsfrågorna inte fått mer plats. S saknade en diskussion kring de "mjuka frågorna" som handlar om alla människors lika värde och vad vi egentligen menar med det. Själv var jag rätt nöjd då mitt förslag om att få med inriktningen att kommunen ska arbeta mot att vara en kommun för alla, där man både kan ställa krav och ser möjligheter, kom med.

Men under debatten satt jag och funderade på en sak som jag tidigt fick lära mig om göingar, nämligen att de enligt tradition är en korsning mellan en smålänning och en räv. Ett genialiskt uttryck på många sätt som borde kunna användas i det fortsatta arbetet. För just nu behöver vi smidiga och listiga lösningar på många ganska tunga problem. Vi måste alltså tänka kreativt och flexibelt och verkligen inte vara rädda att tänka utanför boxarna, precis som den listige räven.

I det fortsatta arbetet i utskottet ska det bli min ingång; att ta fram räven i frågorna. Kanske skulle kunna bli en bra lokal devis med:

Centerpartiet- tar fram räven i göingen

Ja, varför inte. Morrrrrrrr....






Inga kommentarer: