söndag 20 september 2015

1.24

Demokratins fiende No 1

På stämman nästa vecka har man fått en taltid på 1 min, och en sammanlagd taltid på 6 min. Är inte van vid att jag måste klocka mina tal, och har aldrig fått kritik för att vara långrandig. Kanske dryg någon gång men aldrig långrandig.

På en skola jag var rektor på för länge sedan hade jag följande dialog med en elev efter avslutningen:
– Du håller bättre tal än förra rektorn
– Du menar kortare.
– Ja

Så nu, inför stämman trodde jag 1 minut var hav av tid. För säkerhets skull lät jag ändå min fru klocka tiden på ett anförande jag önskar göra. Jag tyckte själv att det var kort, koncist och väldigt tydligt.

Hela anförandet tog 1 minut och 24 sekunder!! Det betyder att man nästan bara hinner säga artighetsfraserna och vad man yrkar, sedan får man sätta sig igen.

Att tid skulle bli min största politiska utmaning hittills hade jag aldrig kunnat föreställa mig innan jag blev aktiv...






Inga kommentarer: