onsdag 8 juli 2015

Grekland, sommarens följetong

Den ständiga frågan

Greklandskrisen är en riktig följetong. Hur ska man lösa krisen och vems är felet? Det diskuteras avskrivning av lån, nya stödpaket och folkomröstningar. Det är ganska svårt att sätta sig in i frågan på ett objektivt sätt. Tror många, liksom jag, tycker att det snackas mycket om saker som borde kunna lösas efter en kopp kaffe.

Sedan läste jag den här artikeln i DN (här). Då slog det mig att det finns en lösning som ingen vågar diskutera, men som nog som nog skulle få fart på förhandlandet: sätt Grekland under euroländernas tvångsförvaltning.

Vad skulle inte hända med tysk förvaltning under 10 år? Skulle inte det kunna vara ett förslag på en långsiktig lösning? Då får Grekland verkligen hjälp att få koll på sin förvaltning, administration och korruption.

Skulle kunna vara en win-win-lösning på många sätt. Just därför gör jag det till mitt förslag...








Inga kommentarer: