måndag 1 juni 2015

Smarta svenskar finns

Tydligt

När jag läser detta slår det mig med plötslig klarhet att detta är första gången i mitt 46-åriga liv, och  verksam i den svenska skolan, som jag ser en statlig myndighet gå ut och säga att det finns smarta människor i Sverige.

Bedrövligt egentligen. För tänk efter, hur många gånger talar vi inte bara om de som inte klarar vissa prov, eller som behöver stöd på annat vis? Aldrig talar vi om de tänkande, smarta eller innovativa människorna, eller de driftiga för den delen. 

Som lärare tror jag på alla mina elever och deras möjlighet att lyckas, hur mörkt det ibland kan verka. Likadant måste staten tänka om sina medborgare. Inte något som hela tiden måste styras eller bestämmas över, utan något med förmåga och möjlighet att utvecklas. Med en egen vilja och ett eget liv.

DET är min politiskt-religiösa-uppfattning, och här står jag...








Inga kommentarer: