tisdag 9 juni 2015

Nära lösningar

Kvartersamverkan

Tycker att många problem ska lösas i sin närhet. Rätt över gatan där jag bor, ligger en gammal smedja. Vårt hus har tillhört den sista smeden som använde smedjan i fråga. Nu äger hembygdsföreningen den, men då de har många hus och projekt i omnejden har inte smedjan kanske fått den omtanke den skulle må bra av.

Har länge närt en önskan om att någon skulle få tillgång till smedjan, och kanske använda den till kurser eller helgverksamhet. Ja, kanske till och med använder den mer än så. Om kommunen vill satsa på turism är detta verkligen ett bra tillfälle.

Har nu frågat runt bland grannarna och många ställer sig positiva till att vi tar över smedjan och håller efter den. Driver den som en ideell förening i den gamla smedens minne. Idén har tagits emot överväldigande positivt. Jag är van att få agitera mer än så här för mina konstruktiva projekt. Även hembygdsföreningens ordförande gav ett visst gillande, när jag talade med honom. På marknaden, när jag stod och representerade Centerpartiet, fick jag också kontakt med en smed som kunde tänka sig att verka där.

Jag tror många frågor kan drivas som jag nu driver frågan om smedjan; genom lokala och smarta lösningar. De som bor nära vet och vill ofta bäst. Billigare blir det ofta också.

Ett sant centerpartistiskt projekt och väldigt symboliskt...






Inga kommentarer: