lördag 25 april 2015

Tillbaka till fokus...

Nutiden

Politiken idag anklagas för att vara visions- och idélös, och kanske med viss rätt. Det är en röra just nu på många sätt och det enda parti som vinner på det är SD. Jag tycker också, som jag bloggat om tidigare, att man ofta tänker lite för kortsiktigt när man lägger sina politiska plattformar.

Idag när jag var nere i den lokala affären här i Broby, så mötte jag en ung man som stod och bjöd på efterrätt som han själv gjort. Det visade sig vara Viktor, han som blev Sveriges första unga mästerkock. Ett mycket positivt möte. Inte bara för att Viktor är väldigt trevlig och för att efterrätten var god, utanför för att det är just här som kärnan till den politik jag tror på finns.

Viktor kommer antagligen i framtiden att göra det som varken politiken eller arbetsförmedlingen kan, nämligen skapa jobb. Det är självklart för honom att jobba med mat och vet vägen han måste gå för att nå det målet. Om några år kommer han antagligen att öppna sin egen resturang, eller kanske sina egna restauranger och då kommer han också att behöva anställa. Han kommer också att kräva de bästa matvarorna och en enkel byråkrati. Alltså, han är ju allt det som Centerpartiet arbetar för och en god symbol för den framtid vi vill skapa. Det bästa är också att det finns fler som han där ute.

Så oavsett vilket parti som kommer att bestämma i framtiden så önskar jag att politiken kan ta hand om ungdomar som Viktor på bästa sätt. Det är livsviktigt.

Så idag har jag inte bara fått en god efterrätt, jag har också fått ett tydligt fokus för det jag vill skapa med den politik jag företräder. Det är för den kreativa ungdomen jag vill arbeta. När de tar över vill jag ha ett land i god ordning och med stora möjligheter att kunna utveckla och utvecklas.

Så många tack, Viktor, för ett mycket viktigt möte...


Framtiden



Inga kommentarer: