lördag 11 april 2015

Täckning

Håll den INTE i handen

Som jag tidigare bloggat om är god tillgång till internet en förutsättning för att hela Sverige ska leva. Att man ska kunna sköta företag och privatliv. Anna-Karin Hatt tillsatte en utredning om den mobila täckningen 2013. Företagen skulle då på sig arbeta för att öka täckningen men också bli bättre på att informera kunderna om hur bar täckningen är i olika delar av landet. Det sista skulle vara klart till första januari i år.

Jag kollade därför olika företags kartor för att se hur täckningen för min telefon fungerar på min adress, som ligger i Broby i Östra Göinge. Det visade sig att jag borde ha bra täckning både på 3G och 4G-surfande, oavsett bolag och telefonmodell. Det var dock inte lätt att hitta informationen utan att använda sökverktygen på hemsidorna. 

Dessutom kan jag säga att informationen är felaktig, i alla fall om man tittar på mitt bolag och lyssnar på folk som bor här som har abonnemanget hos andra företag. Jag har urusel täckning fast deras hemsida säger annat. Sedan hittar man det. Sidorna är fulla med ursäkter varför man inte får så bra täckning som man önskar. Det kan bero på naturen, väggarna och om man håller mobilen i handen! Skandal. Hur ska man annars hålla den?

Tror att Sverige skulle må bra om Anna-Karin Hatts utredning följdes upp. Att vi har de telefonbolag vi har är inte för att vi vill det, utanför att vi tillåter det. Vi måste därför ligga på dem tills de förstår att vi vill ha kvalitet och inte bara tomt snack.

Tyvärr tror jag att den sittande regeringen, som vurmar för storstäderna, inte kommer att bry sig om den här demokratiska rättigheten. I Malmö, Göteborg och Stockholm finns inte dessa problemen.

Nedan finns en sammanställning av de olika bolagens hemsidor och hur de rekommenderar att din täckning ska bli bättre. Man undrar nästan om de skämtar med en. Jag tycker därför att detta måste bli en av Centerpartiets framtida frågor. När vi har ett land med "full täckning" kan vi också säga att vi har ett land med full utvecklingsmöjlighet.

Anna-Karin Hatt om mobiltäckningen

Telenor
4G + 3G Mycket God



3
4G + 3G Mycket God

Tele2
4G + 3G  Mycket God


Telia
4G + 3G Går inte att läsa av




Inga kommentarer: