lördag 18 april 2015

Om försvaret

Alltid redo

Så var förhandlingarna om försvaret klart. Lite mer pengar blev det, även om de flesta är överens om att det inte täcker kostnaderna för att leverera det politiken beslutat. Det blev lite mer än regeringen ville och lite mindre än vad FP tyckte var behövligt.

Uppgörelsen måste ses som liggandes i linje med vad Centern står för. Någonstans i mitten och med någon sorts NATO-utredning som krav. Inget att gnälla över alltså. Tycker inte att det splittrar Alliansen att FP går sin egen väg. De har sin agenda och ska inte skriva på något som man inte står för. Samma sak kan alla andra partier också göra om det krävs. Visar att det finns dynamik och olika åsikter, vilket är nödvändigt för en fungerande demokrati. Så långt allt väl.

Men det som är svårt i frågan tycker jag är vad vi egentligen behöver för försvar och vad vi försvarar oss emot? Det låter som om vi förbereder oss för ett karolinerslag där det krävs tiotusentals man på varje sida. Ett gammalt hederligt krig helt enkelt.

Min syn på ett modernt krig är följande: Först slår en främmande makt ut alla mobiler och datorkommunikation. Sedan, när vi är helt förvirrade och hjälplösa, kommer en drönarattack som slår ut vitala punkter i samhället och sedan är vi intagna. Alltså 500 eller 5 000 man på Gotland skulle inte skydda oss där vi är som mest sårbara. Ja, jag vet att det behövs beväpnade styrkor för att hålla ockuperat område, men ändå.

Därför skulle det vara intressant att se hur det totala försvaret ser ut och hur vi skulle klara oss mot en cyberattack. På det här området är jag total lekman så någon expert får gärna upplysa mig. Då skulle jag också lättare förstå hur vårt framtida försvar verkligen måste se ut och ta en äkta ställning.

Vi lever i en orolig tid, så är det bara. Mitt förslag är annars att alla som skriker på mer pengar till försvaret anmäler sig till hemvärnet. En lavinartad ökning här skulle sända tydliga signaler: Vi tror på väpnat försvar och är beredda att göra vår del. Ge mer pengar till försvaret!

DET skulle vara ett tydligt ställningstagande...





Inga kommentarer: