tisdag 10 mars 2015

Man måste ju tro

Människor kan

Jag är lärare. Det betyder att jag måste tro på mina elever och på att de ska kunna lära sig. Svårigheten och möjligheten är att inte alla är lika och därför måste jag ge olika stöd och pushning . Men jag får aldrig ge upp tron på att de ska lyckas.

Likadant måste man tänka som politiker. Även om det finns svårigheter måste man alltid tro att människor kan, och i det mesta vill, sköta sig själva. Att man vet bäst hur man ska lösa sina problem. Att inte tro på människan är att nedvärdera och förringa.

När nu debatten går om hur många dagar varje förälder ska ta ut i föräldraförsäkringen blir man lite trött. Man gör ett könskrig av en förmån väldigt få föräldrar i världen kan nyttja. Att få vara med våra barn är ett privilegium som vi ska vårda, men vi måste också ge familjen ansvaret för detta. Vi måste tro att en familj, precis som en lärare, faktiskt vill sina barn det bästa.

För även om det kanske inte är på ett sätt som vissa vill ha det, så måste vi ändå tro på att varje förälder själv ska klara av det. Annars kommer varken vi eller våra barn att få de bästa betygen på examensdagen...







Inga kommentarer: