söndag 22 mars 2015

Lika möjligheter

Equalizer...

Under den tid då den amerikanska ödemarken kolonialiserades av nybyggare föddes följande citat: "God made man but Samuel Colt med them equal".
Det hänsyftade på att alla har lika chans att överleva en fight om man har en revolver. Fysisk styrka hade, i det avseendet, tappat sin fördel. Huruvida detta är något att hänga upp sig på idag är en helt annan historia, men man kan hitta en likhet i våra dagar. Den heter smartphone och trådlöst nästverk.

Idag bör man se det som en demokratisk rättighet att ha ständig tillgång till nätet. Oavsett var man bor eller befinner sig. Man ska kunna sköta sitt jobb både på Stortorget i Malmö som i sin avverkningsmaskin i Pajala. Tekniken har gjort det möjligt att jämna ut skillnaderna mellan stad och landsbygd på ett sätt som vi kanske inte har sett sedan medeltiden. Med en bra täckning kan man bedriva företagsamhet, få de senaste nyheterna och handla de varorna man behöver oavsett var man bor.

Mobiltäckning är, och har varit, en viktig fråga för Centerpartiet. Anna-Karin Hatt gjorde en rejäl undersökning av detta som visade på stora brister, och la också elva förslag på hur detta skulle bli bättre (se länk nedan). Till januari 2015 skulle mobiloperatörerna förbättra informationen om sin täckning och de lovade också att satsa miljarder på utbyggnad.

Som alla vet, som arbetat med förändringar i en organisation, måste man ligga på som en terrier för att vissa saker verkligen ska förändras. Man måste följa upp, tjata och följa upp igen för att visa att man verkligen menar allvar.

Jag var inne på min egen operatörs hemsida idag och fann att informationen var bättre, eller såg bättre ut, men den stämde ändå inte med deras marknadsföring och hur det fungerar i verkligheten. Enligt kartan skulle jag ha mycket god täckning på mitt 4G-abonnemang, men det kan jag säga är en ren och rak lögn. Givetvis kan täckningen bli lite sämre om jag t ex håller mobilen i handen, vilket man faktiskt kan läsa hemsidan. (Vilken nöt kom på det där?) Jag får inte täckningen ens när telefonen ligger på ett bord i trädgården, så detta ligger på gränsen till att vara en fars.

Jag hoppas därför att partiet fortsätter att driva den här frågan med envishet och pondus. Anna-Karin påbörjade något som skulle kunna bli riktigt bra och därför får inte frågan slarvas bort när partiet nu är i opposition.

Vi har chansen att göra världen öppen och möjlig för alla. Låt oss ta den...


Anna-Karin Hatts utredning och förslag




Inga kommentarer: