tisdag 30 december 2014

Motionär...

Bortom molnen lyser alltid solen

Efter de senaste turerna i det röriga politiska läget hade det varit lätt att grotta ner sig i negativa tankar och nedsättande kommentarer på nätet. Men i Göinge vilar inga ledsamheter. Därför la jag lite tid igår på att skriva mina allra första motioner till styrelsen och kommande årsmöte.

I mitt tidigare yrkesliv har det alltid handlat om att serva organisationen med analyser och fakta för beslut och andras motioner, så det kändes rätt befriande att få vara i andra ändan även om man väljer att inte gå vidare med dem.

I en demokrati har alla ett ansvar för just demokratin och just därför är det viktigt att engagera sig och inte bara sitta och gnälla i ett soffhörn någonstans. Motioner är ett bra verktyg för detta.

Vad handlar då mina motioner om? Jag har valt några områden som känns angelägna för en liten kommun som den här. Det handlar om förbättrad kollektivtrafik, mobiltäckning och förslag på hur man ska närma sig väljarna i en bortglömd del av Sverige.

Sverige är ett fantastiskt och fritt på ett sätt som vi ofta tar för givet. Jag tror att även den lilla människan kan göra sin röst hörd. Att skriva en motion är alltid en bra början...






Inga kommentarer: